Kinesiskt blufföretag lurar ensamma män
Ett kinesiskt blufföretag har etablerat sig i Sverige med en affärsmodell som går ut på att lura ensamma män. Genom dess interna dokument kan jag avslöja företaget smutsiga metoder...
EnterTalkPro Ltd och “jobba-hemifran.com”
I det ekonomiska läget som råder söker sig många efter extrajobb för att få ekonomin att gå ihop. På internet finns det flera skumraskföretag som marknadsför sig som ett enkelt sätt att tjäna pengar. På ytan ser de ut att erbjuda legitima jobb till personer som vill arbeta hemifrån, men ofta rör det sig om blufföretag som antingen sysslar med ytterst moraliskt tveksam verksamhet eller ren brottslighet. Ofta går verksamheten ut på att lura ensamma män på pengar och/eller dra in dem i ett livslångt spelmissbruk.
Extrajobb för “fantasifulla”
En av dessa aktörer är jobba-hemifran.com. Vad arbetet exakt går ut på framkommer inte på sajten, men de påstår sig i alla fall hjälpa tusentals:
“Vi erbjuder vuxna SVENSKAR en möjlighet att skriva textmeddelanden till fiktiva karaktärer i ett fantasinätverk. Dagligen hjälper vi tusentals ensamma människor att hitta vänner och få ett mer meningsfullt liv genom att uttrycka sig online med anonyma fantasikaraktärer.”
Hemsidan är nyregistrerad och ägs av ett bolag baserat i Hong Kong vid namn EnterTalkPro Ltd med registeringsnummer 3264433. På EnterTalkPros egna webbplats utger de sig för att vara specialister inom “kundsupport”.
På sajten jobba-hemifran.com återfinns flertalet stockbilder och AI-genererade foton på personer som påstås vara anställda på företaget. En av de påhittade personerna är en kvinna som de kallar för “Anette” med följande text:
“Jag har svårt att ta mig fram, så möjligheten att jobba hemifrån passar mig perfekt. Jag använder min bärbara dator mycket, men jag har aldrig drömt om att få betalt för att spendera tid genom att vara på min laptop.”
En annan påstådd medarbetare är en negress som de kallar för “Karin”. Hon beskrivs som en ensamstående mamma till två barn boende i västra Sverige, men vid en bildsökning framkommer det att bilden är hämtad från ett bildarkiv.
Bredvid ansökningsformuläret finns en rekryteringsfilm med en svensktalande arab som talar om hur mycket pengar som han har tjänat genom jobba-hemifran.com. Mannen talar om det positiva med att “nå ut till människor” och samtidigt öka sina inkomster. Han går inte heller djupare in på vad arbetet faktiskt går ut på.
Jag har sökt igenom internet med hjälp av ansiktsigenkänningsprogramvara, men har tyvärr inte lyckats identifiera mannen i reklamfilmen. Har du information om mannens identitet får du hemskt gärna kontakta [email protected].
Falska dejtingsajter
Om man besöker porrsajter, utländska onlinecasinon eller andra ljusskygga hemsidor brukar det ofta dyka upp pop-up fönster som gör reklam för påstådda dejtingsajter där man ska kunna chatta med lokala singlar.
Klickar man vidare på en sådan annons, i hopp om att komma i kontakt med en tjej, hamnar man på sajter där man köper krediter för att kunna skicka meddelanden. Det är sådana chattforum som EnterTalkPro Ltd administrerar.
Medarbetarna kallas “operatörer” och deras uppgift är att besvara meddelanden och hålla konversationer vid liv. Enligt dokumentet “Introduktion till plattformen jobba-hemifrån” uppmuntras operatörerna att skriva så många meddelanden som möjligt, minst 100 per vecka.
Operatörerna måste också anpassa sina svar för att matcha den fiktiva karaktär de spelar: “En duktig chattoperatör anpassar sitt sätt att skriva och uttrycka sig så att det matchar den player-profil du har blivit tilldelad i samtalet samt efter kundens sätt att skriva och dennes önskemål.”
▹ Ladda ned samtlig dokumentation här
Bryter mot GDPR
Loggböcker kartlägger männens personuppgifter
Loggböckerna är centrala för operatörernas förmåga att hålla koll på användarna som de lurar. Informationen om männen och deras sexuella preferenser dokumenteras noggrant för att operatörerna ska kunna ge sken av en personlig relation. Detta då flera olika operatörer kan chatta med samma person.
Enligt dokumentet “Introduktion loggböcker” måste operatörerna noggrant notera allt som kunden säger för att bibehålla en kontinuerlig och trovärdig konversation. Exempel på vad som ska loggas inkluderar namn, yrke, intressen och hälsa: “All grundläggande information om player finns i hennes profil. Där kan du läsa hennes profilnamn (användarnamn), vad hon heter, yrke, utbildning, ålder, civilstatus samt övriga önskemål och intressen.”
▹ Ladda ned samtlig dokumentation här
Brott mot dataskyddsförordningen
EU:s dataskyddsförordning General Data Protection Regulation (GDPR), som trädde i kraft den 25 maj 2018, är en lagstiftning som syftar till att skydda personuppgifter och säkerställa individers rättigheter i samband med behandling av dessa uppgifter. GDPR ställer strikta krav på hur personuppgifter ska behandlas och omfattar alla företag som hanterar data om EU-medborgare, oavsett var företaget är baserat.
EnterTalkPro Ltd:s hantering av kunddata genom loggböcker bryter mot flera av GDPR:s centrala bestämmelser:
Artikel 5 - Principer för behandling av personuppgifter:
• Laglighet, korrekthet och öppenhet: Personuppgifter ska behandlas lagligt, korrekt och på ett öppet sätt i förhållande till den registrerade (artikel 5.1.a). EnterTalkPro Ltd samlar in och behandlar personuppgifter utan kundernas uttryckliga samtycke eller vetskap, vilket strider mot denna princip.
• Ändamålsbegränsning: Personuppgifter ska samlas in för specificerade, uttryckliga och berättigade ändamål och får inte behandlas på ett sätt som är oförenligt med dessa ändamål (artikel 5.1.b). Företaget använder insamlad information för att skapa illusionen av en personlig relation och manipulera kunder att spendera mer pengar, vilket inte är ett legitimt ändamål enligt GDPR.
• Uppgiftsminimering: Personuppgifter ska vara adekvata, relevanta och begränsade till vad som är nödvändigt i förhållande till de ändamål för vilka de behandlas (artikel 5.1.c). EnterTalkPro Ltd samlar in omfattande personuppgifter som kanske inte är nödvändiga för deras angivna syfte.
• Lagringsminimering: Personuppgifter ska förvaras i en form som möjliggör identifiering av de registrerade under en period som inte är längre än nödvändigt för de ändamål för vilka personuppgifterna behandlas (artikel 5.1.e). Det framgår inte hur länge företaget lagrar dessa uppgifter, vilket kan vara ett brott mot denna princip.
• Integritet och konfidentialitet: Personuppgifter ska behandlas på ett sätt som säkerställer lämplig säkerhet för personuppgifterna, inklusive skydd mot obehörig eller olaglig behandling och mot förlust, förstöring eller skada genom olyckshändelse (artikel 5.1.f). Företagets metoder tyder på bristande säkerhetsåtgärder för att skydda insamlade data.
Artikel 6 - Laglig grund för behandling:
Behandling av personuppgifter är endast laglig om och i den mån som minst ett av följande villkor är uppfyllt:
• Den registrerade har gett sitt samtycke till behandlingen av sina personuppgifter för ett eller flera specifika ändamål (artikel 6.1.a). EnterTalkPro Ltd verkar inte inhämta kundernas samtycke för att behandla deras personuppgifter.
• Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal där den registrerade är part eller för att vidta åtgärder på den registrerades begäran innan ett sådant avtal ingås (artikel 6.1.b). Det är tveksamt om företagets användning av loggböcker kan anses nödvändigt för att fullgöra ett avtal med kunderna.
Artikel 7 - Villkor för samtycke:
När behandling grundar sig på samtycke ska den personuppgiftsansvarige kunna visa att den registrerade har samtyckt till behandling av sina personuppgifter (artikel 7.1). EnterTalkPro Ltd samlar in och behandlar personuppgifter utan att inhämta uttryckligt samtycke från kunderna, vilket bryter mot denna bestämmelse.
Artikel 9 - Behandling av särskilda kategorier av personuppgifter
Behandling av personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening, samt behandling av genetiska uppgifter, biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person, uppgifter om hälsa eller uppgifter om en fysisk persons sexualliv eller sexuella läggning är förbjuden (artikel 9.1). Genom att dokumentera detaljer om kunders hälsa och intressen bryter EnterTalkPro Ltd mot denna bestämmelse.
Anställningskontrakt och strikta policydokument
Ersättningsmodell
Ersättningen är transaktionsbaserad och betalas per skickat meddelande. Enligt dokumentet “Information ersättningar_jobba-hemifran_2023” varierar ersättningen beroende på antalet meddelanden per vecka:
• 0–775 meddelanden per vecka = €0.12 per meddelande
• 776–1175 meddelanden per vecka = €0.13 per meddelande
• 1176–1575 meddelanden per vecka = €0.14 per meddelande
• 1576–1975 meddelanden per vecka = €0.15 per meddelande
• 1976 eller fler meddelanden per vecka = €0.18 per meddelande
Utöver detta finns extra bonusar för högtrafikperioder, såsom kvällar och helger: “På kvällar och helger har vi även PEAKHOUR-bonus. Vardagar från 18:00 – 23:59. 0.02 € extra per meddelande. Lördagar och söndagar, 0.01 € extra per meddelande.”
Pengarna betalas ut svart, och företaget berättar tydligt att de inte betalar in skatt eller informerar det svenska Skatteverket om inkomsterna: “Varken Jobba Hemifrån eller Yoursafe lämnar upplysningar till Skatteverket om dina inkomster, detta är helt och hållet ditt eget ansvar.”
▹ Ladda ned samtlig dokumentation här
Strikta policydokument
Dokumentet “10 regler_jobba-hemifran_2019_V1” avslöjar de strikta regler som operatörerna måste följa:
1. Anonymitet: “Avslöja aldrig ditt riktiga namn eller andra uppgifter om dig själv.”
2. Endast Plattformskontakt: “Föreslå och/eller acceptera aldrig andra kontaktmetoder än via vår plattform.”
3. Inga Gåvor: “Föreslå och/eller acceptera aldrig att ta emot pengar eller annan form av gåva/ersättning från kunden.”
4. Inga Fysiska Möten: “Du får under INGA omständigheter uppmuntra, acceptera eller komma med förslag på fysiska dejter.”
5. Sekretess: “Avslöja aldrig att du arbetar på uppdrag och får betalt för att chatta.”
6. Unika Meddelanden: “Varje meddelande måste vara unikt.”
7. Loggböcker: “Gör viktiga noteringar i loggböckerna.”
8. Håll Konversationen Levande: “Avsluta aldrig en konversation genom att t.ex säga ‘God natt’, ‘Hejdå’, ‘Hörs senare’ om inte kunden först själv har tagit initiativet till att avsluta konversationen för stunden.”
9. Inga Personuppgifter: “Fråga aldrig kunden om privat information såsom: Bankkonto, kontaktuppgifter (adress, telefon, email etc.), passuppgifter med mera.”
10. Kreditinformation: “Avslöja aldrig för kunden att du kan se hur många krediter han har kvar.”
Företaget hotar med sanktioner för regelbrott: “Regelbrott och/eller slarv resulterar i att du får en feedback, varning eller en tillfällig avstängning av ditt konto i minst 24 timmar. Upprepade regelbrott kan innebära att ditt konto stängs permanent.”
▹ Ladda ned samtlig dokumentation här
Hot om stämning
De som anmäler intresse hos jobba-hemifran.com får genast ett så kallat sekretessavtal skickat till sin mejladress. Vem som helst kan skriva in ett fiktivt namn i ansökningsformuläret på hemsidan och skriva under dokumentet - helt utan någon som helst säker digital signering. Avsaknaden av BankID eller andra motsvarigheter är ett av många exempel på avtalets juridiska bristfälligheter som pekar på att dess syfte kanske främst handlar om att avskräcka operatörerna.
I sekretessavtalet refererar man till sina bedrägliga metoder, instruktionstexter och policydokument som affärshemligheter. Vid överträdelse av avtalet hotar företaget med så kallat “böter” mellan 250 000 kr och 1 000 000 kr samt 20 000 kr per dag som brottet fortsätter.
▹ Ladda ned samtlig dokumentation här
Till att börja med är böter ett straff som endast kan delas ut i brottsmål. I avtal kan det dock finnas en vitesklausul som reglerar eventuella sanktioner vid avtalsbrott.
Enligt svensk lag, specifikt avtalslagen och konsumenttjänstlagen, måste avtalsvillkor vara skäliga och får inte medföra oskäliga nackdelar för den ena parten. Avtalslagen (1915:218) §36 ger domstolar möjlighet att jämka eller ogiltigförklara oskäliga avtalsvillkor. Det går alltså inte att kräva några fantasisummor från privatpersoner som bryter mot exempelvis sekretess.
Symptom - inte orsak
Psykisk ohälsa, porrberoende och feminism
Mäns psykiska ohälsa och ensamhet är en växande kris i Europa. Enligt flera studier känner sig en stor andel män isolerade och saknar nära relationer. Känslan av ensamhet och meningslöshet driver många till att söka tröst i online-interaktioner. Deras desperation gör dem till lätta byten för blufföretag som jobba-hemifran.com, som exploaterar deras behov av mänsklig kontakt.
Porrberoende är en annan faktor som spelar in. Lättillgänglig pornografi har lett till en ökning av män som kämpar med beroende och därmed en överstimulerad sexuell energi samt en förvrängd syn på relationer och intimitet. Detta beroende förvärrar deras ensamhet och kan driva dem till bluffsajter som utger sig för att vara seriösa mötesplatser för lokala singlar.
Feminismens framväxt har bidragit till förändrade könsroller och förväntningar på män, vilket har lett till en identitetskris för många. Medan feminismen har haft en viss positiv effekt, har den framförallt bidragit till ökade splittringar inom familjer och en allt mer materialistisk syn på livets mening. På grund av detta har unga, av båda könen, blivit allt ambivalenta och osäkra på vad de vill göra med sina liv - tillskillnad från förr i tiden när ens livsöde var mer förutbestämt.
Djupt omoraliskt
Det är viktigt att fastslå att metoderna som används av bluffmakarna är djupt omoraliska. De utnyttjar människors ensamhet och desperation för ekonomisk vinning. Deras verksamhet bryter dessutom mot grundläggande etiska principer och lagar, inklusive EU:s dataskyddsförordning GDPR, vilket tydligt framgår i deras hantering av kunddata.
Fenomenet är dock bara ett symptom på djupare samhällsproblem. Ensamhet, psykisk ohälsa, porrberoende, feminism bidrar alla till att fler män känner sig isolerade och sårbara för bedrägerier. Det är avgörande att vi som samhälle adresserar dessa underliggande orsaker och erbjuder stöd till de som drabbas. Samtidigt måste vi fortsätta att avslöja och bekämpa företag som utnyttjar människors utsatthet för egen vinning.
Christian Peterson