0:00
/
0:00
Transcript

Jag testar skandalomsusade "Palestinacola" – så smakar bluffen

Läskedrycken skulle bli ett alternativ till Coca-Cola, med löftet att vinsten skulle gå till Gaza. Den blev snabbt en succé bland Palestinaaktivister – men nu har det visat sig att pengar hos ägarna.

Ni vet, Palestinacola – läsken som marknadsförts som ett “statement” för svältande barn i Gaza och som påstods skänka hela vinsten till välgörenhet.

Nu har det avslöjats att inte en krona går dit.

Pengarna hamnar istället rakt ner i fickan på ägaren – bosatt i Malmö.

Själva drycken? En sötare variant av Pepsi, med bubblor som dör lika snabbt som engagemanget hos dagens aktivister.

Designen pryds av en Palestinasjal, keffiyeh, men Gaza-aktivisterna bär ju redan dessa från topp till tå.

Betyg: 3 av 10.

Mycket snack om solidaritet – men smaken? Den lämnar lika mycket eftersmak som bluffen bakom marknadsföringen.

Christian Peterson


Kommentarer förhandsgranskas inte av redaktionen och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Discussion about this video

User's avatar