Massaj-folket om feminism, prideparader och klimatförändringar

I veckan besökte jag massaierna som lever i det enorma naturreservatet mellan Kenya och Tanzania. Jag tog tillfället i akt och frågade om deras liv och syn på kulturmarxism...

Se till att bli betalande prenumerant eller månadsgivare för att stödja min journalistik och på så vis möjliggöra fler resereportage. Jag har tidigare granskat folkutbytet på Lampedusa samt islamiseringen av Bryssel, tack vare ert stöd.

Skicka en förutsättningslös gåva till mig genom swish-numret +46760891489. Läs mer om villkoren för gåvor genom swish här. Det går även att donera kryptovaluta. Din gåva värmer enormt!

Maasai Mara är ett av världens största naturreservat och sträcker sig mellan Kenya och Tanzania. Där bor massajerna tillsammans med alla möjliga vilddjur såsom lejon, hyenor, giraffer, zebror, elefanter, gazeller och leoparder.

Det finns uppskattningsvis två miljoner massajer i Kenya och Tanzania men siffran är inte helt klarlagd eftersom de inte redogör för alla deras barn för myndigheterna.

Idag lever många massajer en mer eller mindre modern livsstil men med hjälp av min vän Jane Mugo kunde jag komma i kontakt med en autentisk familj som lever enligt folkets ålderdomliga traditioner.

Vi reste i över sju timmar från Nairobi till Maasai Mara för en intervju om massaj-folkets traditionella livsstil samt deras spontana reaktioner på den kulturmarxistiska agendan som sprids i västvärlden.

Som tur var kom jag i kontakt med en massaj som faktiskt talade engelska, vilket är ganska sällsynt bland de mer traditionellt sinnade stammedlemmarna.

Trots att massajerna vandrade fritt längst vägarna blev jag varnad om att inte gå ut ur bilen på grund av alla vilda djur. Till skillnad från mig är massajerna ständigt beväpnade för att klara av ett anfall.

Samma morgon som jag anlände till byn hade ett lejon synts till i närheten och en attack kan ske när som helst, även om hotet är förhöjt under natten.

De allra mest utsatta djuren är fåren och hönsen som får spendera nätterna i en säker inhägnad som skyddar dem från nattliga attacker från bland annat hyenor.

Rovdjuren har mörkerseende och är som mest aktiva när de tama djuren ska sova.

Hönsen skyddas även med hjälp av kobajsförstärkta väggar som skyddar dem från mindre rovdjur såsom ormar och örnar.

Ett viktigt komplement till inhängningarna är vakthundarna som skäller utifall att ett rovdjur skulle komma inom synhåll. Här är hundarna ett redskap och inte husdjur.

Massajer är polygama och därför kan männen införskaffa sig så många fruar som de kan ta hand om och försörja. Precis som inom islam.

Innan marken runt Maasai Mara privatiserades hade männen många fler fruar på grund av att de då kunde hålla och födda upp fler betesdjur.

Antalet fruar i ett hushåll kan man se på antalet hus. Varje kvinna har nämligen sitt egna hus där de delar upp umgänget med mannen.

Eftersom massajer är nomader är hyddorna temporära och inte tänkta att hålla under en lång tid. Väggarna är gjorda av koskit blandat med jord och strukturen hålls upp av trädgrenar från cruton-trädet - ett termitresistent trädslag.

Inuti den lilla hyddan var det kolsvart, varm och fyllt med rök. I mitten av rummet fanns en brasa som värmde upp huset likt en bastu.

I väggarna fanns små hål som släppte in ljus och frisk luft. Hål som kan täckas över med en liten filt om det skulle bli för kallt i hyddan.

Massajer sover inte på madrasser utan här är det koläder som gäller.

Barnen sover i ett eget litet rum tills dess att de har fyllt tio. Efter det flyttar de till sina morföräldrar där de bor tills de blir vuxna och gifter sig.

På natten får lammen och kalvarna flytta in med familjen i de små hyddorna där de skyddas från regn och rovdjur.

På natten behöver massajerna inte lämna hyddan för att titta till djuren utan de kan använda sig av det lilla titthållet som finns i väggen.

När vi kom ut ur den lilla hyddan stod kvinnorna och sjöng en välkomstsång till mig för att visa sin tacksamhet.

Några av kvinnorna kom från en annan by och hade tagit på sig deras finkläder för att välkomna mig som gäst. De sjöng om tacksamhet och önskade mig lycka till i mitt arbete.

Medans männen är ute på bete med korna stannar kvinnorna hemma för att ta hand om djuren. Om kvinnorna har ärenden utanför byn, låser de in djuren i deras respektive inhägnader.

Privatiseringen av markerna i Massai Mara har inte bara lett till ett minskat antal giftemål utan även en del problem för djuren.

På grund av att djuren inte har kunnat ta sig till vattendrag för att få i sig salt och andra mineraler har massajerna tvingats köpa saltbitar för djuren att slicka på.

Många av massajernas redskap kommer direkt från naturen. Till exempel så slipar de deras pinnar och spjut med hjälp av barken från Naboisho-trädet som brukar kallas för “sandpapperträd”.

När jag promenerade längst med hyddorna passade jag på att ställa lite frågor om värderingar och då specifikt om massajernas syn på feminism.

Snart skulle jag förstå att de inte ens kände till begreppet feminism eller vad det överhuvudtaget handlar om.

En rejäl kontrast med hur begreppet trycks upp i halsen på varje svensk man nuförtiden.

När jag förklarade att feminism var en västerländsk ideologi som gick ut på att kvinnor och män skulle göra samma saker förstod han inte riktigt vad det skulle vara bra för: “Inom vår kultur, ska våra kvinnor ta hand om sina förpliktelser i hushållet.”

Han lade även till att männen också har skyldigheter i form av djurskötsel samt familjens säkerhet i händelse av en attack från rovdjur.

För massaier är djuren en slags valuta: “Fåren och korna är vår valuta. Vi sparar inte pengar i bankkonton, de är våra bankkonton. När våra barn går i skolan betalar vi skolavgiften genom att sälja djuren.”

En viktig institution inom massajernas kultur är "de äldre” - ett råd bestående av äldre män som beslutar i rättsliga och etiska tvister.

De äldre kan till exempel besluta om att massajer ska bli bannlyst från stammen eller döma ut böter i form av att man betalar med ett visst antal kor för ett brott.

När jag frågade om han ansåg att de äldre alltid hade rätt, sade han att de till mesta del hade rätt och att de agerade utefter deras livslånga erfarenhet.

Vi kom senare in på kulturmarxism och då specifikt prideparader. Det var svårt att förklara hur tiotusentals representanter från svenska myndigheter, stora företag och partier ger sig ut på gatorna i Stockholm för att uppmuntra till homosexualitet.

Han hade aldrig hört talas om något sådant och berättade att homosexuellt beteende var totalförbjudet inom massaj-folket. Enligt honom hade man blivit bannlyst från stammen om man deltog i en sådan parad.

När man blir bannlyst blir man utesluten från gemenskapen i fem till tio år, beroende på brottets allvarlighet. Därefter behöver man be om förlåtelse och överlämna kor, alkohol och filtar till de äldre.

På slutet passade jag på att fråga om vad han tyckte om världen utanför och om han inte skulle föredra ett mer bekvämt liv i Nairobi. Då svarade han att han inte klarade av stressen och oljudet från storstäderna.

Kvinnorna som jag talade med hade aldrig varit utanför naturreservatet men fått en uppfattning om livet i civilisationen genom TV-apparaterna vid den närmaste marknaden. De föredrog livet som nomad över den moderna livsstilen.

Eftersom massajer bara äter kött passade jag på att fråga om de var redo att bli vegetarianer för miljöns skull. Enligt klimatalarmisterna måste människor sluta äta kött för att stoppa jordens undergång.

Trots att han trodde på människans påverkan på klimatförändringarna var han ingen vidare sugna på att lyda Greta Thunbergs befallning och sluta äta kött - en fundamental del av massajernas kost.

Christian Peterson

Lyssna på intervjun

0:00
-35:38

Om du föredrar att göra något annat samtidigt som du tar del av mina reportage kan du lyssna på inslagen i din poddspelare. Sök på "Christians reportage” i din poddapp och prenumerera för att inte missa framtida avsnitt.

| Apple Podcaster | Spotify | RSS | Spreaker | Podcast Addict | Podchaser | JioSaavn | iHeartRadio | Deezer | Amazon Music / Audible | Google Podcast |


Christian Peterson är ansvarig utgivare för assarchristian.se. Kommentarer förhandsgranskas inte av redaktionen och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
0 Comments